2010. január 9., szombat

Egy IELTS napra ébredtem

"Eljött a megmérettetés napja"
Hajnalok hajnalán, mikor még a vonat is aluszik (mert itt kérem villamos az nincs!), nekiindultam életem első IELTS vizsgájára.
Az utcákon csak egy-egy ember, nem lehet tudni épp most keltek vagy készülnek lefeküdni...
... a kikötőkben várakozó kevésbé-, és modern ladikok bölcs nyugalmat árasztanak...
... és ekkor megérkezem a tett színhelyére. Leültem egy kicsit egy kőre és nézegettem az érkező embereket; ahogy beállnak a sorba, meghallgatják az instrukciókat, és valami kis pecsét-szerűséget kapnak a karjukra.
Kicsit később én is odaálltam és megkaptam a kis feliratomat a kezemre, amely a következő volt nagy piros betűkkel: "ORIGINAL". Na most már legalább tudom hogy eredeti vagyok, VÉGRE!!!!! :)

Rövid regisztrációt követően - ahol jó alaposan megnézték a búrámat az vagyok-e akinek mondom magam - megszabadítottak minden általam hozott tárgytól a ruházat, papírzsepin és egy átlátszó palackú vizen kívül.
Na ezen meg sem lepődtem. A suli utolsó 2 hétében a tanárunk egy IELTS vizsgáztató volt, mesélt érdekes történeteket arról hogyan is próbálnak illegális eszközöket használni az emberek a vizsgákon.

Egy kis ízelítő:
- Az hogy más megy be helyette vizsgázni azt a legkönnyebb kiszúrni, de mindig van próbálkozó.
- Már azt is megoldották hogy 2 ugyanolyan nevű! ember megy be egyszerre, és csak az egyik tud angolul. Helyet cserélnek, és máris megvan a jó eredmény, a rosszat pedig eldobják. A megoldás: fénykép és kód minden asztalra ragasztva, a felügyelők folyamatosan figyelik stimmel-e a felette pislogó arc.
- A technikailag kissé fejlettebb egyedek a bevihető vizes palackra új matricát nyomtatnak; az összetevők, vitaminok helyett csodás kis puskát helyezhetnek el. Na ezt is figyelik már.
- A technikailag jobban fejlettebbek hiába próbálkoznának a magyar egyetemeken már jól bevált rádiós összeköttetéssel, a vizsgaterem teljesen árnyékolt, semmilyen jel nem juthat be vagy ki.

Mindebből levontam a következtetést; hogy ha van két ember akinek ugyanaz a neve és hasonlítanak is egymásra akkor működhet a dolog... persze csak addig amíg be nem vezetik a DNS mintavételezést.

Szóval, miután megszabadultam a felesleges dolgoktól, egy nagy váróterembe kerültünk. Egy Etiópiából jött srác asztalához ültem le, és szóba elegyedtem vele (miért ne? :) ), kiderült hogy neki ez már a 4. vizsgája, mindig elcsúszott valamin. Kicsit kezdőnek éreztem magam mellette, de sebaj, gondoltam ő is volt valaha kezdő. :)

Egyszer csak megindult a tömeg egy ajtó felé, az ajtó mögött egy nagy teremben 38 oszlopban 12 sorban helyezkedtek el egyesével a szék/asztal párosok. Odavezettek a helyemre, ahol megpillantottam nem is olyan régen készült arcképemet, és konstatáltam hogy az elkövetkezendő 3 órámat itt kel ülve eltöltenem. Hát akkor szívesebben lettem volna inkább máshol. A narrátor felkonferálta a vizsgát, Listening az első aztán a Reading és egy jó kis szaftos Writing-el zárul a nap, közben pisi-kaki nincs, bírd ki.

A Listening rész összesen 30 perc, közben több párbeszéd/monológ részletet játszanak le. A hallgatás alatt az előzőleg kiosztott papíron feltett kérdésekre kell válaszolni vagy a mondatokat kiegészíteni a meghallott és megértett szavakkal.
Na ez egész jól ment, mindaddig amíg el nem érkeztünk az utolsó részhez. Aboriginal alkotásokról beszéltek amiket 3 korszakba kellett csoportosítani. Mondták a szöveget és én figyeltem a jelre (amihez hasonló van leírva a papírra) amitől kezdődik a mondanivaló és fejeződik be az értéktelen rizsa. Hát várhattam rá, azt vettem észre hogy az emberek mellettem egyszer csak elkezdenek továbblapozni és a szöveg megáll. Oooooooooops. Ezek szerint erről lemaradtam. Ilyenkor bevetettem a szupertitkos fegyvert: a tippelést. :)

Hogy ne unatkozzatok jöjjön egy ide nem illő kép:
A Reading rész 60 perces. Több újságcikk/hirdetés/tudományos szövegből kell kinyerni az áhított válaszokat a papíron feltett kérdésekhez.
Szerintem ez sikerült a legjobban, az idő letelte előtt bőven befejeztem, volt időm ellenőrizni és unatkozni is. Az utolsó rész, a tudományos szöveg még ennek fejében érdekes is volt. A cikk azt taglalta hogy vajon mitől szeretik az állatok és az emberek is inkább a hasonló neműek között eltölteni idejüket. Na most persze ezt nem írom le, de igen érdekes volt :)

A Writing 60 perc laza-, és tömör borzalom volt. :) Két része van, az elsőben egy levelet kellett írni egy iskola titkárnak, hogy nem érkezett meg tőlük a válasz a jelentkezésemre és kapják össze magukat különben is. Na ez volt a laza rész. :) Az idő másik felében egy esszét kellett írni: A modern technika hatása az emberi kapcsolatokra. Tíz perc után sikerült feltörölnöm magam a székről és elkezdtem írni, meg törölni meg írni (mert ceruzával kellett írni, és adtak ingyen radírt is :) ). A konklúzió egész jól sikerült. :)

Aztán mint a villám megszólalt a narrátor érces hangon, hogy mindenki dobja el ami a kezében van. Pár perc vitatkozás után sikerült mindenkinek megszabadulni terheitől.

Ezek után, mint akit jól megetettek szép lassan elkezdtek kiterelni bennünket libasorban. Mindenki arcán egyszerre látszottak a döbbenet és a megkönnyebbülés jelei.
És kész, vége.
Az eredmény január végén várható.

4 megjegyzés:

  1. Sziasztok :) Gratulalok a vizsgahoz, biztos jol fog sikerulni :) ... En Csabi vagyok, es csendben olvasgatjuk a blogotokat a parommal mostanaban. Ez az IELTS-es bejegyzes felettebb erdekes volt, ugyanis mi tegnap jelentkeztunk vissgara, marcius elejen fogunk probalkozni. Amit furcsallok, hogy miert nem volt speaking test? Csak mert en a suliban (most is jarok angolra) hetente van speakin test gyakorlas is... :) Szep napot nektek..
    CSABI

    VálaszTörlés
  2. Köszi szépen! Reméljük sikerül érdekes dolgokról beszámolnunk. :)
    Ebben a vizsgaközpontban a speaking tesztet külön napra rakták. Már azon is túl vagyok, és nagy szerencsével talán még lehet belőle valami. :)
    Ti is Ausztrálián gondolkodtok?

    Üdv: Peti

    VálaszTörlés
  3. Szia,
    mi már 4 és fél hónapja itt vagyunk (Cairnsben), angolt tanulok. Jó lenne maradni továbbra is, ez IELTS és egyéb dolgok függvénye :). A speaking amúgy nehéz volt? Én attól félek a legjobban ...

    VálaszTörlés
  4. Szia,

    Én (Ama) decemberben csináltam meg az IELTS-et. Nem volt túl sok időm a felkészülésre, úgyhogy nem ismertem a témaköröket, de nálam az ételekről volt szó és ezt jártuk körbe.
    A vizsgáztató rettenetes faarcot vágott, erre az érzésre fel kell készülni! :-)
    Amúgy szerintem a lényeg hogy folyamatosan beszélni kell, nem baj, ha amúgy hülyeség.
    6.5 lett az eredményem, és tudom, hogy nyelvtanilag pl sokat hibáztam és semmi nagyon extra szót nem használtam.
    Üdv,
    Ama

    VálaszTörlés